Zöldre mosás - környezetbarátnak álcázva

Zöldre mosás bemutatása
Mit jelent pontosan a „zöldre mosás” kifejezés és miért jelent problémát? Manapság a vállalatok és márkák egyre inkább szeretik mutogatni a zöld bizonyítványukat. Hiszen mára az egyik legnépszerűbb tendencia a marketingben a „fenntartható” szó használata. Azonban itt is igaz, hogy bár ez jól hangzó törekvés lenne, de mégsem minden arany, ami fénylik.
Tény, hogy a21. századra a klímaválság jelenti a legnagyobb veszélyt a létezésünkre, tehát ha a vállalatok vállalják, hogy csökkentik szén-dioxid-kibocsátásukat, akkor biztosan ünnepelnünk kellene. Nos, igen és persze NEM. Nagyon jó és fontos lenne látni a vállalkozások valódi elkötelezettségét, amikor a környezetvédelemről van szó. Nézzük meg most, hogyan is lehet különbséget tenni a valódi, pozitív változás iránti elkötelezettség és a zöldre festés vagy zöldre mosás (greenwashing) között?
Honnan ered a zöldre mosás?
A kifejezés az 1980-as években merült fel, miután Jay Westervelt amerikai környezetvédő felfigyelt rá, hogy egy általa meglátogatott szállodában táblákon kérték a vendégeket, hogy a környezet megóvása érdekében használják fel újra a törölközőiket. Westervelt azonban meglátta azt a hatalmas mennyiségű pazarlást is, amellyel a szálloda egyéb területeit jellemezte, ahol nyilvánvaló nem tettek még erőfeszítéseket sem a valódi fenntarthatóság érdekében. Így arra a következtetésre jutott, hogy a szálloda egyszerűen megpróbálta csökkenteni a költségeit azzal, hogy nem kellett annyit törölközőt mosnia, és ezt a költségcsökkentő cselekedetet igyekezett környezetbarát magatartásként kidomborítani.
Manapság a zöldre festés két fő dolgot jelent. Akkor fordulhat elő, amikor a vállalatok - általában megavállalatok és néha politikusok - a zöld ügyek felé irányuló nagyszabású és nyilvános gesztusokkal próbálják leplezni vagy elterelni a figyelmet a valódi környezetre gyakorolt hatásukról. A közösségi média korában ezeket a nagy PR-kampányokat gyakran elég gyorsan kritizálják és alaposan kivizsgálják szerencsére. Azonban a másik típusa jóval nehezebben észrevehető és sokkal alattomosabb. Ebben az esetben a vállalatok és a márkák olyan szavakat használnak pusztán egyszerűen marketing szlogenként, mint a „zöld”, „fenntartható”, „környezetbarát” vagy „vegán”, anélkül, hogy mélyebben rámutatnának, hogy az mit is jelent valójában. Ezen kívül döntő fontosságú, hogy a tetteik, állításaik nem kérhetőek számon rajtuk.
Mégis mit tehetünk akkor?
Magánemberként a minél szélesebb körű tájékozódás, a tudatos vásárlás, a reklámok erős kritikával való figyelése, más termékekkel, szolgáltatásokkal való összehasonlíthatóság és a döntéseink során ezen szempontok mind teljesebb beépítése lehet segítségünkre. Itt találhattok pár hasznos tippet, hogy mire érdemes figyelnetek:
- Légy óvatos az olyan általános állításokkal, mint a „100% -ban természetes” vagy a „környezetbarát”, különösen akkor, ha nem írják le ennek részleteit.
- Kerüld az irreleváns állításokat tartalmazó termékeket, mint például „CFC-mentesek” (a CFC-ket több mint 20 éve betiltották).
- Keress egy olyan tanúsítványt a terméken, amit egy elismert, független, zöld igényekre szakosodott harmadik fél bocsát ki.*
- Vizsgált meg a csomagolást: lehet, hogy egy termék zöld, de a körülményekhez képest a csomagolás is az?
- Ne tévesszenek meg a szép képek vagy a földbarát színek használata a termékcímkéken. Lehet, hogy a McDonalds vagy a Coca-Cola logója zöld színű, de ez nem teszi őket környezetbaráttá!
- Óvakodj az olyan manipulatív kijelentésektől, mint a „Ez a termék 50% -kal több újrahasznosított tartalmat tartalmaz.” Tök jó, de mihez képest?
Amennyiben a webáruházunkban rendelhető termék öko tanúsítvány minősítéssel is rendelkezik, akkor azt külön grafika formájában feltüntetjük.